MONTAŻ WODOMIERZA DO OPOMIAROWANIA
WODY BEZPOWROTNIE ZUŻYTEJ
Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Chełmży informuje, że jeżeli chcecie Państwo korzystać z wody w celach ogrodniczych, to istnieje mozliwość zamontowania odrębnego wodomierza, nazwanego potocznie podlicznikiem ogrodowym. Będziecie wówczas ponosić Państwo koszty wody zużytej zgodnie ze wskazaniem tegoż licznika jako wody bezpowrotnie zużytej, tj. bez ponoszenia kosztów odprowadzenia jej jako ścieków. W tym celu wymagane jest wykonanie instalacji do podlewania z oddzielnym licznikiem wody.
W czasie długotrwałego braku opadów atmosferycznych oraz spowodowanego tym nadmiernego poboru wody z wodociągu miejskiego, mając na względzie konieczność utrzymania dostaw wody dla Mieszkańców, Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Chełmży prosi o używanie wody z miejskiej sieci wodociągowej do podlewania ogródków przydomowych i działkowych, tuneli foliowych oraz trawników i terenów zielonych w godzinach wieczornych lub nocnych.
OPIS PROCEDURY KROK PO KROKU
1. Wniosek
W celu dokonania montażu wodomierza ogrodowego należy złożyć wniosek o wyrażenie zgody na montaż podlicznika ogrodowego.
Wniosek należy złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie zakładu przy ul. 3-go Maja 12a w Chełmży, w dni robocze w godzinach 7.00 – 15.00 lub przesłać pocztą na adres zakładu albo pocztą e-mail na adres: zwik27@wp.pl.
Do pobrania:
(Wzór wniosku – Druk OGR-06 – Wniosek o wyrażenie zgody na montaż podlicznika ogrodowego)
2. Montaż podlicznika
Wybrany przez Państwa wykonawca prac instalacyjnych wykonuje niezbędną instalację i montuje podlicznik ogrodowy. Sposób zabudowy wodomierza nie powinien powodować naprężęń w instalacji, w miejscu jego zabudowy.
Zalecany wodomierz:
średnica nominalna DN 15 mm ( 1/2 cala ),
nominalny strumień objętości Qn = 1,5 m3/h
W zależności od układu instalacji należy przewidzieć możliwość spustu wody z instalacji na okres zimowy.
3. Zgłoszenie odbioru
Po wykonaniu montażu podlicznika kontaktujecie się Państwo telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta – tel. (56) 675 60 80 lub Działem Technicznym tel. (56) 675 47 19 w celu umówienia terminu odbioru podlicznika.
4. Odbiór techniczny
Pracownik ZWiK w Chełmży dokonuje oględzin nowej instalacji i poprawności montażu podlicznika ogrodowego oraz plombuje elementy złączne (śrubunki). Na potwierdzenie odbioru Właściciel otrzymuje dokument potwierdzający prawidłowe zamontowanie i podpisuje zlecenie zaplombowania podlicznika ogrodowego. Termin odbioru podlicznika ogrodowego uzgadniany jest indywidualnie.
5. Opłata
Faktura za zaplombowanie podlicznika ogrodowego wysyłana jest na wskazany przez Państwa adres korespondencyjny. Opłata zgodna jest z obowiązującym aktualnie cennikiem Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmży. Pozostałe prace instalacyjne, łącznie z zakupem podlicznika ogrodowego, ewentualną naprawą i ponowną legalizacją licznika wody (co 5 lat) wykonuje Inwestor/Właściciel nieruchomości na własny koszt.
Podstawowe warunki techniczne montażu podlicznika „ogrodowego”:
- należy zamontować na instalacji wewnętrznej w nieruchomości dodatkowy licznik jako podlicznik wodomierza głównego, przeznaczonego do pomiaru ilości wody zużytej do podlewania ogrodu przydomowego lub trawnika. Podlicznik ogrodowy montuje się na wewnętrznej instalacji wodociągowej za zaworem antyskażeniowym, a za podlicznikiem ogrodowym nie może znajdować się żaden punkt poboru z możliwością odprowadzania wody do sytemu kanalizacji sanitarnej,
- podlicznik ogrodowy powinien być umieszczony na instalacji przeznaczonej do podlewania ogrodu w budynku, bezpośrednio przy ścianie zewnętrznej, za którą znajduje się zawór czerpalny do podlewania, lub w studzience wodomierzowej usytuowanej na terenie ogrodu,
- niedozwolone jest wykonywanie odgałęzień lub montowanie punktów czerpalnych na odcinku instalacji między podlicznikiem ogrodowym a zewnętrznym zaworem czerpalnym do podlewania,
- woda pobierana za podlicznikiem ogrodowym może być przeznaczona tylko i wyłącznie do podlewania ogrodu lub trawnika,
- podlicznik ogrodowy (wodomierz) bezwzględnie musi posiadać ważną cechę legalizacyjną ( ważność cechy wynosi 5 lat od daty umieszczonej na liczydle wodomierza ). Odbiorca usług dokonuje legalizacji (wymiany) podlicznika ogrodowego zgodnie z odrębnymi przepisami,
- na fakturach rozliczeniowych za wodę wykorzystaną na cele ogrodowe znajduje się informacja o końcu okresu legalizacji posiadanego podlicznika ogrodowego. W przypadku braku ważnej legalizacji (cechy legalizacyjnej) ZWiK w Chełmży ma prawo do nie rozliczania podlicznika ogrodowego, Informujemy, że posiadanie ważnej legalizacji podlicznika ogrodowego jest obowiązkiem leżącym po stronie Odbiorcy usług.
- dostęp do podlicznika ogrodowego powinien być swobodny i bezpieczny, zapewniający odczytywanie stanu wodomierza,
- podlicznik ogrodowy należy zamontować zgodnie z przepisami prawa oraz dokumentacją techniczno-ruchową podaną przez producenta wodomierza,
- wszelkie koszty związane z przygotowaniem instalacji i wykonaniem podejścia podlicznika ogrodowego oraz montażu urządzenia pomiarowego ponosi Odbiorca usług,
- istnieje możliwość podpięcia podlicznika do celów ogrodowych do systemu radiowego odczytu wodomierzy, ale tylko w przypadku, gdy wodomierz będzie przystosowany do współpracy z systemem radiowego odczytu firmy Apator Powogaz – wodomierze typu Smart+ lub SmartC+. Stan takiego podlicznika jest automatycznie odczytywany przez ZWiK w Chełmży. W pozostałych przypadkach podawanie stanu podlicznika do celów ogrodowych należy do obowiązków Odbiorcy usług. Ewentualne koszty zakupu odpowiedniego wodomierza wraz z nakładką radiową ponosi Odbiorca usług.
Odczyt podlicznika do celów ogrodowych:
Rozwiązanie nr 1:
Gdy wodomierz główny oraz podlicznik pracuje w Systemie Odczytów Radiowych to odczyt wskazań podlicznika i wodomierza głównego wykonywany będzie przez pracownika ZWiK w Chełmży.
Rozwiązanie nr 2:
Gdy podlicznik wymaga tzw. odczytu tradycyjnego obowiązek podawania stanów podlicznika do celów ogrodowych spoczywa na Odbiorcy usług.
Odczyty podlicznika do celów ogrodowych należy podawać osobiście, telefonicznie lub za pomocą elektronicznych środków przekazu do 15 dnia miesiąca parzystego.
Zaległości będą rozliczane maksymalnie do 3 okresów rozliczeniowych (6 miesięcy).
Stan podlicznika ogrodowego można podawać telefonicznie do Biura Obsługi Klienta pod numer tel. (56) 675 60 80 w poniedziałek-piątek od godz. 7.00 do 15.00 lub za pomocą poczty elektronicznej na e-mail: zwik27@wp.pl, lub za pomocą formularza "ODCZYT WODOMIERZA" na zakładowej stronie www.wodociagi.chelmza.pl
Wyliczenie faktury za zużytą wodę i zrzucone ścieki polega na obciążeniu należnością za zmierzoną wodę przez podlicznik (tylko zużyta woda) i pomniejszeniu o tę wartość wskazań wodomierza głównego (zużyta woda i zrzucone ścieki).
Zalecany schemat wbudowania wodomierza na instalacji przeznaczonej do podlewania ogrodu:
Dla wodomierza DN 15 mm (1/2 cala) minimalne długości odcinków prostych wynoszą:
L1 ≥ 75 mm ( L1 ≥ 5 DN tj. 5 x 15 mm = 75 mm ),
L2 ≥ 45 mm ( L2 ≥ 3 DN tj. 3 x 15 mm = 45 mm ).